پیشگیری و درمان پیری پوست

بهترین راه برای کاهش عوارض پیری پوست، پیشگیری از این عوارض و مراقبت دائمی است. اما اگر این عوارض ایجاد شده باشد باید با تدبیری صحیح و شیوه­ای مناسب مراقبت از پوست را آغاز کرد. از این طریق می­توان از ایجاد عوارض بیشتر پیشگیری کرده و مشکلات پیشین را نیز کاهش داد.

در کنار مراقبت روزانه پوست که هر فرد باید انجام دهد، نکاتی است که رعایت آنها به فرد کمک می کند پیری پوست خود را به تعویق اندازد:

تمیز کردن پوست دو بار در روز

در طول خواب شبانه پوست مقدار زیادی سبوم(چربی) ترشح می­کند و گرد و غباری که روی ملحفه­ ها وجود دارد بر روی پوست باقی می­ماند. هنگام عصر نیز باقی مانده ضد آفتاب، مواد آرایشی و آلاینده­ های محیطی روی پوست باعث ایجاد چین و چروک در پوست می­شود.

برای تمیز کردن این آلودگی­ها، لازم است از یک پاک­ کننده مناسب بر حسب نوع پوست استفاده شود.

لایه برداری

لایه برداری به کاهش خطوط ظریف کمک می­کند و محرک سنتز کلاژن هم هست. در طول هفته 2-1 بار می­توان از کرم­های لایه بردار یا اسکراب­ها استفاده کرد.

مصرف ویتامین A

ویتامین A در بازسازی و کاهش روند پیری پوست بسیار مؤثر است، این ماده در کرم­های ضدپیری وجود دارد. همچنین خوردن غذاهایی که حاوی این ماده باشد نیز تأثیر گذار است.

استفاده از ضد آفتاب

اثرات مخرب پرتو آفتاب باعث تخریب پوست و پیری زودرس آن می­شود. بنابراین بهتر است افراد همیشه در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنند، عینک آفتابی بزنند و از لباس­هایی که سطح پوست را بخوبی می­پوشاند، استفاده کنند.

پرهیز از برنزه کردن پوست

آفتاب گرفتن، مدت زمان و سطح تماس با آفتاب را بالا برده و میزان آسیب ناشی از اشعه آفتاب را چندین برابر می­کند. همچنین پوست را مستعد بیماری­های پوستی حاد(مثل سرطان پوست) کرده و روند پیری پوست را سرعت می­بخشد. البته سولاریوم نیز خالی از مشکل نیست و دقیقاً همین آسیب­ها را به پوست می­رساند. بنابراین برای داشتن پوستی برنزه بهتره از لوسیون­های اتوبرنز استفاده کرد. اما اگر فردی تمایل دارد آفتاب بگیرد لازم است از ضدآفتاب با حداقل15SPF استفاده و آن را مرتب تجدید کند.

آب­رسانی پوست

آب­رسانی پوست به اندازه استفاده از ضد آفتاب ضروری است. بعد از تمیز کردن پوست، لایه برداری، اسکراب، حمام و…. باید با استفاده از مرطوب کننده مناسب، پوست صورت و بدن را هیدراته کرد.

تغذیه سالم

تغذیه تأثیر بسزایی بر سلامت پوست و موی ما دارد. مصرف مواد غذایی مثل روغن زیتون، ماهی، گردو و بادام برای پیشگیری از پیری پوست مفید است. این مواد غذایی سرشار از امگا 3 هستند، آسیب­های پوستی را به حداقل می رسانند و به حفظ سلامت پوست کمک می­کنند.

پوست همواره در حال احیای خود است و تغذیه سالم، دریافت ترکیبات مغذی ضروری و مصرف کافی میوه و سبزیجات به پوست کمک می­کند که بتواند این بازسازی را آسان­تر انجام دهد.

عدم استعمال سیگار

افراد سیگاری زودتر از دیگران دچار چین ­و­چروک پوستی می­شوند. حتی پک زدن به سیگار و تکرار یک حالت می­تواند در بلند مدت موجب ایجاد چین و چروک در اطراف دهان شود.

مصرف آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان­ها چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی در پیشگیری از پیری پوست بسیار مؤثر هستند. ویتامین E، C و کوآنزیم Q10و… رادیکال­های آزاد را مهار کرده و با تحریک فیبروبلاست­ها، تولید کلاژن و الاستین را افزایش می­دهند.

خرید هوشمندانه

لازم است افراد متناسب با گروه سنی و نیاز پوستی خود، محصولاتی خریداری کنند که خواص ضد پیری داشته و به کلاژن سازی پوست کمک می­کند (سرم­ها، کرم-های لیفیتنگ، کرم­های ضد چروک و …).
 

*** پرهیز از استرس و بی خوابی طولانی، ورزش کردن (برای بهبود خون رسانی) و ترک سیگار و الکل هم در حفظ جوانی و شادابی پوست مو مؤثر است.